HTML

Az igazi változás

A blogban olyan problémákat vetek fel, amelyek sokakat érintenek, és ezekre megoldásokat is próbálok szolgáltatni. A megoldási javaslatok verziószámmal ellátva kerülnek fel, ezeket a visszajelzések alapján frissítem.

Friss topikok

Linkblog

Vasútfejlsztési koncepció v1

2009.11.08. 19:48 6remi9

Az utóbbi időben viszonylag rendszeresen kényszerültem a MÁV szolgáltatásait igénybe venni, így kezdtek megfogalmazódni bennem azok a változtatási igények - a vonaton ülve bőven volt időm gondolkodni -, amik bevezetésével talán több és boldogabb fizető utas lehetne. Hozzáértők és segítő szándékú utasok kommentjeit szeretettel várom, az értelmes javaslatok terveim szerint bekerülnek következő verzióba. Elnézést kérek, ha van néhány bullshit szagú mondatom, politikusok számára is érthetően akartam fogalmazni :)

 

Célok

Mivel a magyar vasút működtetésének költségeit túlnyomó részben az adófizetők állják, és jellemzően pont ők azok akik nem jogosultak kedvezményekre és talán legkevésbé használják ezt a közlekedési formát, meg kell találni azokat a megoldásokat, amivel ők megnyerhetők a vasút számára, így a vasút általános megítélése is jelentősen javulhat.

 

  • (Fizető) utasok számának drasztikus növelése

  • Utasok elégedettségének javítása  

  • Folyamatos változást lehetővé tevő struktúra kialakítása (alkalmazkodás a változó igényekhez)

Beruházást nem, vagy minimálisan igénylő változások

  • "Fapados" elővételi rendszer bevezetése: egy adott vonatra szóló, vissza nem váltható jegyek bevezetése, akár 80%-os kedvezménnyel az elővételi idő és a foglaltság függvényében.

  • Bérletárak átalakítása:  versenyképessé válni a nagyobb távolságról ingázók számára. 20km-ig változatlan, felette sokkal lassabban növekvő bérletárak. A 100km-es bérlet ne legyen több a mindenkori bruttó minimálbér felénél (ami jelenleg: 35750Ft)

  • IC-re is érvényes bérlet: hétfő 0:00-tól péntek 12:00-ig az IC vonatokra is legyen érvényes a bérlet pót- és helyjegy váltása nélkül, legalább a kijelölt kocsikban.

  • START Klub kártya: legyen érvényes IC pótjegy helyett, legyen olcsóbb változat, 33%-os kedvezménnyel. 

  • 26 éven aluliak hétvégi 33%-os kedvezménye: az amúgy sem túlreklámozott kedvezmény ne csak hétvégén legyen érvényes. Ezzel talán a diákigazolvány-matrica biznisz is visszaszorulhat.

  • Kedvezmények teljes átgondolása: lentebb írok néhány gondolatot.

Jelentős beruházást igénylő változások

  • Összes budapesti elővárosi vonat légkondicionált, alacsonypadlós legyen: világos üzenet az utasoknak. Az innét felszabaduló eszközök javíthatják az országos járműpark állapotát.

  • Pályafelújítási prioritások: minden vonal, amerre IC közlekedik, min átlag 100km/h-s legyen, minden elővárosi vonal min átlag 80km/h-s , lassújeleket is figyelembe véve.

  • ETCS-L2: modern, GSM-R-alapú vonatbefolyásoló berendezés kiépítése a TEN folyosókon (jelenleg is tervezett). A pályamenti jelzők kiváltásával a költségek csökkenthetők.

  • ERTMS-Regional: minden más vonalon, akár a közcélú GSM (GPRS) hálózat felhasználásával. Egyes források szerint a pályafenntartási költségek 20-35%-kal csökkenthetők a régi jelzőberendezések kiváltásával és a szükséges személyzet csökkenésével.

  • Autóbusszal összemérhető üzemeltetésű költségű "sínbuszok" beszerzése kisforgalmú vonalakra.

Ömlesztett dolgok

Kedvezményekről: az alapfeltevés az, hogy jelenleg az utasok túlnyomó többsége valamilyen, nem mindenki számára elérhető (mint pl. START Klub kártya), hanem kifejezetten az átlag dolgozó/adófizető számára elérhetetlen kedvezménnyel utazik. Ez két dolgot jelenthet: vagy túl sokan jogosultak kedvezményre, és/vagy a teljesárú jegy nem versenyképes az egyéb közlekedési formákkal szemben.

A javasolt (igen kiforratlan) rövidtávon is megvalósítható kedvezményrendszerrel a bevételek egész biztosan nőnek, míg talán az utasok száma sem csökken. Néhol ismétlem magamat.

 

Bevételnövelő lépések: 

  • Ingyenes utazás csak kor alapján (6 év alatt és 65 fölött), és MÁV dolgozóknak.
  • Legnagyobb kedvezmény: 80%. Mindenki, aki jelenleg ennél nagyobbat kap. Bérletre is érvényes.
  • Minimum jegyár: 100Ft. Ne fordulhasson elő, hogy olcsóbb a jegy, mint amibe az előállítása/kiadása kerül.
  • 50%: mindenki, aki jelenleg ekkora, vagy nagyobb, de 80%-nál kisebb kedvezményt kap.

Utasszámnövelő lépések:

  • Menettérti 10%-os kedvezmény.
  • Előfoglalási rendszer: 80-20%-os kedvezmény foglaltság függvényében.
  • 26 éven aluliak általános 33%-os kedvezménye.
  • 50%-os és 33%-os START Klub kártyák.

 

GSM-R: remélem a MÁV nem maga akarja kiépíteni a hálózatot, hanem valamelyik mobilszolgáltatóval szerződve oldja meg a kérdést.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://igazivaltozas.blog.hu/api/trackback/id/tr641509825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása